Innledning

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Hei og velkommen!

I løpet av dette kurset skal du lære det du trenger for å bli skikkelig god med kart og kompass.

Kurset kan gjennomføres av alle, enten du er skoleelev, student, tur-orienterer, nybegynner i en orienteringsklubb eller orienteringsløper med en del erfaring fra før. Øvelse gjør mester, det gjelder alle. Jo flinkere du blir, desto morsommere er orientering!

Norges Orienteringsforbund ønsker at alle barn, ungdommer og voksne skal få mulighet til å oppleve orienteringsglede og mestring gjennom naturopplevelser og fysisk aktivitet.

Å kunne bruke kart er en livreddende ferdighet. Kan du orientere deg i skog, til fjells og i bynære områder innehar du grunnleggende kartkompetanse. Det er både nyttig og morsomt!

I løpet av kurset gir vi mange gode råd og en grundig innføring i bruk av kart og kompass. Du får se massevis av kart, flyfoto, animasjoner, filmer og aktivitetstips. Og ikke minst: Løs oppgavene for å vinne gullmedaljer! På avslutningssiden ser du en oversikt over hvile medaljer du har og hvilke du mangler.

For deg som er nybegynner

Det er lurt å følge postene i rekkefølge fra nummer 1 til nummer 13. Post 1-5 er nivå 1, post 6-9 er nivå 2 og post 10-13 er nivå 3.

For deg med erfaring

Ta postene i den rekkefølgen du ønsker. Vær klar over at de har en naturlig progresjon fra det enkle og grunnleggende til det mer avanserte.

For alle

Husk å ta pauser fra kurset. Gå ut for å prøve det du har lest. Den beste måten å lære orientering på er ute med et kart i hånden. Lær deg å ferdes trygt i både kjent og ukjent terreng.

Bruk mest tid på å lære deg «kartets språk». Kompasset er kun en støtte til kartlesing, så det kan du trene på etter hvert.

Lykke til!

Flybildet av skog sett rett ovenfra