Kartet

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

Om «Kartet»

Her lærer du hva et kart er og at det kan vise ulike typer terreng.

Kort om kartet

Kartet er en forenklet og forminsket tegning av terrenget, sett rett ovenfra. Terrenget kan for eksempel være en skog, et boligområde, en skolegård eller inne i en bygning. Tenk deg at du sitter i et helikopter eller filmer ned med en drone. Da ser du terrenget rett ovenfra.

Det viktigste hjelpemiddelet

Kartet er det viktigste hjelpemiddelet når du er med på orientering. Det finnes flere ulike typer kart beregnet på ulik bruk - som fjellkart, sjøkart, bykart, turkart og orienteringskart.

Hva slagt kart er dette?

SeSkjul svar

Svar:

Det er et orienteringskart. Dette er også orienteringskart:

Kart over Marienlyst skole
Kart over Skien sentrum

Sammenlikne kart og flyfoto

Her er et skoleområde med bygninger, lekeplasser, noen trær og gressplener. Dra i «slideren» for å sammenlikne flyfotoet med et orienteringskart over det samme området.

Bilde 1: Flyfoto Bilde 2: Orienteringkart

Flyfotoet viser det samme området som orienteringskartet.

Foto av område med store bygninger i tre hjørner, og ellers en stor åpen plass med noen trær og idrettsplasser midt på.
Flyfoto
Kart med grå områder i tre hjørner, og et stort gult felt i midten, med flekker av hvitt. Det er noen større grønne områder til venstre, og så er det tre firkantede felter midt i det gule. To av dem er grønne med sort kant, og ett er større og beige med sorte prikker.
Orienteringskart

Du kan lære en del om kart ved å sammenlikne bildet og tegningen.

Smilende jente står og holder kart og kompass. Tegnet.

Tips

Ta vare på alle typer kart du får når du reiser til nye steder, er i fornøyelsesparker eller besøker museer. Det er morsomt og lærerikt å se på disse kartene etter turen også.

Ulike typer orienteringskart

Er det orienteringskartet eller turkartet som har med flest detaljer?

Turkart
SeSkjul svar

Orienteringskartet har flest detaljer. På dette turkartet ser vi mest vann, vei, sti og myr, men på orienteringskartet ser vi også skrenter, steiner, hogstfelt og tett skog.

Her kan du se ulike typer orienteringskart ved å trykke på knappene:

Et skolegårdskart
Skolegårdskartet viser gjerne skolegården og nabolaget tett på.

Kartene viser mange av detaljene du kan se i terrenget, men ikke absolutt alt. Det er det ikke plass til. Karttegneren har valgt ut de store og viktige detaljene og utelatt de som er for små og mindre viktige.

Hva har du lært?

Svar riktig på alle spørsmålene og vinn gullmedalje!

Hva er et kart?