Læreplanmål etter Vg1:
«Elevene skal kunne bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre.»
Læreplanmål etter Vg3:
«Elevene skal kunne planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet.»
Norges Orienteringsforbund mener dette betyr at elevene skal kunne orientere seg i ukjent og variert terreng med orienteringskart og kompass. Elevene får da:
- erfaring med å finne fram til tydelige detaljer/poster utenfor ledelinjer
- kunnskap om å kjenne igjen enkel høydeinformasjon på kartet i terrenget
- øvd på å ta ut og følge kompasskurs
- erfaring med å ta ut sikkert veivalg fra et sted til et annet
- kjennskap til de fleste karttegn på orienteringskart og turkart
- evnen til å gjøre greie for andre måter å orientere seg på (naturfenomen, GPS)
Nå målene ved å benytte aktuelle undervisningsopplegg fra aktivitetsbanken.no:
Rapport-orientering
Øvelse der eleven skal orientere etter kart og finne fram til postene som er markert på kartet men ikke i terrenget.
Bruk av kompass
Kort instruksjonsfilm som viser grunnleggende bruk av ulike typer kompass.
Kompasstrening
Eleven øver på kompasskurs.
Kompasskurs
Eleven må følge en nøyaktig kompasskurs for å komme til riktig post.
Karttegnstafett
Eleven lærer karttegn og får trent sine motoriske ferdigheter i en fartsfylt og spennende lek. (Med enkel instruksjonsfilm.)
Veivalg
Øvelse der eleven må vurdere ulike veivalg bl.a. ut i fra vanskelighetsgrad, avstand og fremkommelighet.
Historisk-O 2
Denne øvelsen passer fint for en aktivitetsdag der man kombinerer orientering og historie.
Finn veivalg
Gymsalaktivitet der eleven øver på å finne veivalg.
VM-Labyrinten
Eleven øver på å orientere kartet. (Med enkel instruksjonsfilm.)